سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن گفتن و استفاده از صدا

بکارگیری فن بیان

سلام به همه دوستان عزیزم. تا اینجا تونستیم صداسازی رو انجام بدیم. حالا باید این صدا رو در سخن گفتن خودمون بکار ببریم.  سخن مجموعه ای است از صداها و سکوت ها که با نظم خاصی پشت سر هم ردیف شده اند. این صدا فقط صدایی که از حنجره ما خارج میشه نیست که در قسمت قبلی یادگرفتیم. چون بعضی از صداها رو با لب و زبانمون ایجاد میکنیم. مثل حرف ررررررر

بنابراین با یک تکنیک دیگه در فن بیان اشنا میشیم که اون بکارگیری درست حروف بی صدا است. در واقع تلفظ این حروف باید واضح و کامل صورت بگیره که در قسمت های بعدی راجع به اون صحبت خواهیم کرد. در این قسمت فرض میکنیم که شما تلفظ حروف رو هم به خوبی انجام میدهید. 

حرف بزنید

حال کتابی بردارید و آن را بخوانید. صدای خود را ضبط کنید. در حین خواندن گوش خود را به کار بیاندازید و این موارد را در صدای خود تشخیص دهید.

  • بی حالی صدا
  • جویده جویده ادا شدن حروف
  • یکنواختی صدا

سپس ضبط را متوقف کنید و به صدای ضبط شده خود گوش دهید. آیا موارد بالا را در صدای خود تشخیص میدهید؟ اگر تشخیص نمیدهید به شما تبریک میگوییم. شما فن بیان را به خوبی بلد هستید. اما اگر خودتان اینگونه فکر نمیکنید که فن بیان خوبی دارید اشکال از گوش شما است که نقص صدای خود را تشخیص نمیدهید

گوش کنید

تعجب نکنید. همه هنرها مانند بازیگری و خوانندگی هم ابتدا هنرجویان خود را به خوب گوش دادن تشویق میکنند. فراموش نکنید که این گوش شما است که باید بیان خوب شما را تشخیص دهد.  بنابراین زین پس صدای گویندگان خوب را گوش دهید و بهترین های آنها را تشخیص دهید و سعی کنید تکنیک های بیان را در صدایشان تشخیص دهید. تکنیک هایی که در ادامه همه آنها را به شما خواهیم آموخت.

با ما همراه باشید

دوستار شما